Episode
De gemotiveerde student
Het academisch jaar is weer begonnen, een goed moment om het eens te hebben over motivatie! Samen met Luna van Hofslot, vierdejaars student kunstgeschiedenis en Sofie Loyens, hoogleraar onderwijsexcellentie, duiken we in deze aflevering van De Docentenkamer het onderwerp studentmotivatie in: wat bepaalt eigenlijk of studenten gemotiveerd naar college of werkgroep komen? Welke rol speelt…
Read moreDe stagedocent: je studenten begeleiden in hun laatste stap tot professional
Met docenten Stefanie Massink (International relations in historical perspectives) en Wim Kremer (Diergeneeskunde) gaan we in deze aflevering in gesprek over stages in het universitair onderwijs. Omdat bij steeds meer opleidingen stages onderdeel zijn van het curriculum onderzoeken we in deze aflevering welke rol de stage nu eigenlijk heeft: wat leren studenten van stage lopen?…
Read moreDe sociaal rechtvaardige docent: inclusie, diversiteit en integriteit in het universitair onderwijs.
Waarom is het zo belangrijk dat er (ook) in het universitair onderwijs aandacht, ruimte en tijd is voor inclusie, diversiteit en integriteit? In deze aflevering van de Docentenkamer gaan Vincent en Nienke over dit onderwerp in gesprek met Gönül Dilaver, opleidingsdirecteur bij biomedische wetenschappen en universitair hoofddocent op het thema inclusief onderwijs, Kim Loyens, universitair…
Read moreDe onderzoekende docent: Hoe weet ik of ik het goed doe?
In deze podcast gaan Rik Vangangelt en Vincent Crone in gesprek met docenten Dr. Cornélie Westermann en Dr. Inge The over het onderwerp ‘onderwijsonderzoek’. Maar waar hebben we het dan eigenlijk over? Met onderwijsonderzoek proberen we als het ware een kijkje te nemen in de hoofden van studenten: komt het onderwijs dat we geven eigenlijk…
Read moreDe Toetsende Docent
Leren studenten alleen maar voor een toets, of leren ze ook iets van toetsen? Over de zin en onzin van toetsen zijn veel verschillende ideeën en toetsen wordt zowel door studenten als docenten gevreesd. Tijdens hun opleiding worden studenten op veel momenten en manieren getoetst en beoordeeld. In deze aflevering spreken we docenten Astrid Poorthuis…
Read more2023: nieuwjaarsgroet van studenten
In deze ‘special edition’ van de podcast krijgen studenten de microfoon! Anneloes, Lukas, Dagmar, Krijn en Dirkje delen hun goede voornemens, spreken een persoonlijke wens uit aan hun docenten en geven tot slot aan wat ze op de universiteit graag zien gebeuren.
Read moreEen goede docent: wanneer ben je dat?
“Doceren kun je leren”: of toch niet? Vandaag gaan Nienke en Vincent in gesprek over onder andere deze vraag, met Universitair Hoofddocenten Frans Prins en Luce Claessens. Voor veel zaken in het leven moet je een diploma overhandigen voor je een beroep of vaardigheid mag uitoefenen, maar als docent op de Universiteit start je vaak…
Read moreDe maatschappelijk betrokken docent
De maatschappij en universiteit raken meer en meer met elkaar verbonden, zowel op het gebied van onderzoek als in het onderwijs. Met Karin van Es en Brian Dermody gaan we in gesprek over deze connectie: wat heeft de maatschappij de universiteit te bieden en wat kan de universiteit weer terug geven aan de maatschappij? En…
Read moreDe eerstejaarsdocent: lesgeven aan kersverse studenten
Student zijn, hoe doe je dat? Als net afgestudeerde scholieren binnenkomen bij de universiteit, weten ze nog niet direct hoe ze de rol van student kunnen vervullen. Jet van der Zijden spreekt over het lesgeven aan en begeleiden van eerstejaarsstudenten. Moet deze groep in het eerste blok wel cijfers krijgen? Is het belangrijk om de…
Read moreDe interdisciplinaire docent: verbinden kun je leren
Het werkveld gaat steeds meer vragen om mensen di…
Read more