De UU Docentenkamer

Episode

De sociaal rechtvaardige docent: inclusie, diversiteit en integriteit in het universitair onderwijs.

De UU Docentenkamer
/

Waarom is het zo belangrijk dat er (ook) in het universitair onderwijs aandacht, ruimte en tijd is voor inclusie, diversiteit en integriteit?

In deze aflevering van de Docentenkamer gaan Vincent en Nienke over dit onderwerp in gesprek met Gönül Dilaver, opleidingsdirecteur bij biomedische wetenschappen en universitair hoofddocent op het thema inclusief onderwijs, Kim Loyens, universitair hoofddocent bij Bestuurs- en Organisatiewetenschap.  We bekijken tijdens deze podcast dit onderwerp vanuit verschillende perspectieven: van sociale rechtvaardigheid in het onderwijs tot de meer zakelijke kant wanneer studenten later het werkveld in gaan. Vanuit deze perspectieven gaan we in op vragen als: Hoe creëer je als docent een veilige omgeving waarin er ruimte is voor verschillende perspectieven en er discussie mogelijk is? En hoe kan je je studenten helpen zich te ontwikkelen tot integere professionals? Hierbij hebben we het onder andere over het belang van het omarmen van het ongemak en verschillen, en waarom het belangrijk is om je als docent kwetsbaar op te durven stellen.