De UU Docentenkamer

Episode

De onderzoekende docent: Hoe weet ik of ik het goed doe?

De UU Docentenkamer
De onderzoekende docent: Hoe weet ik of ik het goed doe?
/

In deze podcast gaan Rik Vangangelt en Vincent Crone in gesprek met docenten Dr. Cornélie Westermann en Dr. Inge The over het onderwerp ‘onderwijsonderzoek’. Maar waar hebben we het dan eigenlijk over? Met onderwijsonderzoek proberen we als het ware een kijkje te nemen in de hoofden van studenten: komt het onderwijs dat we geven eigenlijk wel goed bij de studenten aan? Hoe kunnen we het onderwijs verbeteren op basis van bevindingen van dit onderzoek? En hoe verhoudt het onderzoek dat je doet naar je onderwijs zich tot het vakgebied waarin je lesgeeft?

Onderwijsonderzoek kan daarnaast gezien worden als een onderdeel van je ontwikkeling als docent. Vanaf je eerste dag als docent bestaat het idee dat het goed is om systematisch te kijken naar je eigen onderwijs door vragen te stellen als: “wat is mijn rol, en hoe ervaren de studenten het onderwijs?”. Zeker wanneer je je beroep uitoefent in een instituut waarbij onderzoek zo’n prominente rol heeft als aan de universiteit, is het zinvol onderzoek ook toe te passen op je eigen werkzaamheden.

In deze aflevering van de UU Docentenkamer hebben we het niet alleen over het ‘bewijs’ dat voortkomt uit het onderzoek maar ook over het docentenperspectief op het doen van onderzoek naar je eigen onderwijs.